برای حضوری پایدار و اثربخش در بازارهای آینده، رویکردهای موجود مدیریت محصول، کیفیتگرایی، بازطراحی فرآیندها و ویژگیهای محصول بر مبنای نیاز و انتظارات مشتری (با ویژگیهای امروزی) پاسخگو نخواهد بود؛ چرا که کیفیتگرایی که بر اساس هزینه، زمان تحویل، مرغوبیت و عملکرد محصول است، چالشهای نوینی را پیش روی جوامع قرار داده است. جوامعی که متشکل از همین مشتریان است.
محصول و فرآیندهای سازمانهایی که با منطق مدیریت کیفیت خلق میگردند، جنبههای مختلف کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دادهاند. محصول و فرآیندهایی که زاییده کیفیتگرایی هستند، محیط زیست را به شدت آلوده کرده، و هزینههای اجتماعی بسیاری را به جوامع تحمیل نمودهاند و در نتیجه محصول و فرآیند طراحی و طرحریزی شده با تمرکز بر کیفیت، همان “زباله گرایی” است. این رویکردهای سنتی، زندگی را برای انسان و یا همان مشتریان مصرفگرا، دشوار و دشوارتر نموده است.
در همین مقطع است که باید تفکر کیفیتگرایی مورد بازنگری قرار گرفته و بازطراحی سازمانی از نو صورت پذیرد و تعریفی جدید از کیفیت ارائه گردد. در همین راستا انجمن مدیریت سبز ایران برای همسویی با نیازهای آتی بازار و روند تحولات سازمانی، تفکری نوین را به سازمانها هدیه مینماید.
نشان محصول سبز رویکردی نوین برای کسب موفقیت پایدار در بازارهای آتی داخلی و جهانی است.
“نشان محصول سبز” رویکردی برای ایجاد اطمینان در ذینفعان سازمان است. بر اساس این نشان، سازمان علاوه بر مشتریان، به جامعه، محیط زیست، دولت و تمامی آنانی که از سازمان تأثیر میگیرند و بر آن اثر میگذارند، اطمینان میدهد که بقاء سازمانی خود را بر اساس توسعه پذیرش مسئولیت نسبت به محیط زیست، جامعه و درآمدهای اقتصادی خود طراحی و طرحریزی نموده است.
درج «نشان محصول سبز» بر روی محصول و یا بستهبندی آن، نشان از روند در حال رشد از شناسایی، درک، بهبود و تغییر عوامل تأثیرگذار بر محیط زیست در طول چرخه عمر محصول یا فرآیند، با تمرکز بر ارتقاء کیفیت محصول یا فرآیند است. در ضمن این نشان به ذینفعان اعلام مینماید که سازمان از کیفیت، تعریفی متفاوت داشته و ضمن توجه به خواستههای ویژه مشتریان و مصرفکنندگان، منافع کلیه ذینفعان به خصوص محیط زیست را به طور جدی در دستور کار خود دارد. «نشان محصول سبز» قابل درج بر روی بستهبندی و یا خود محصول است. این نشان از بلوغ (بلورین، برنزین، سیمین، و زرین) برخوردار است.
دریافت این نشان مزایای اقتصادی قابل توجهی به همراه دارد، از قبیل: کاهش هزینههای تولید، پایداری حضور در بازار، کسب مزیت در ورورد به بازارهای خارجی و ارتقاء رقابتپذیری مبتنی بر سبزگرایی. علاوه بر این مزایای اقتصادی، پرداختن به رویکرد محصول سبز، کاهش آلودگیهای زیست محیطی و افزایش رضایت ذینفعان جوامع و کیفیت زندگی آنان را به همراه خواهد داشت.
انجمن مدیریت سبز ایران امید دارد که بهره گرفتن از این رویکرد نوین، چالشهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی سازمانها را توأمان بهبود دهد.